اختلال شخصیت اسکیزوئید یعنی چه ؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اختلال شخصیت اسکیزوئید یعنی چه ؟
نوشته شده در سه شنبه 14 / 12 / 1390
بازدید : 166
نویسنده : محمدرضا علی اکبری

بنیادی ترین ویژگی اختلال شخصیت اسکیزوئید عبارت است از دوری گزیدن از روابط اجتماعی . این افراد در ارتباط با دیگران قادر به ابراز عواطف عادی نیستند و اصولا دامنه عواطف آنان محدود است . این ویژگی از ابتدای جوانی و در زمینه های گوناگون زندگی آنان ، چه در محیط خانه و چه در تحصیل ، چه در کار و چه در زناشویی قابل ملاحظه است .

 

این افراد اشتیاقی برای برقراری دوستی و صمیمیت با دیگران ندارند . از رابطه با مردمان پرهیز می کنند و بر خلاف اکثر انسان ها که از تعلق به خانواده یا گروه های اجتماعی دیگر لذت می برند ، از این تعلقات رضایت خاطر ندارند . آنها کار شبانه را به کار روزانه ترجیح می دهند ، زیرا به این ترتیب مجبور نیستند با عده زیادی سر و کار داشته باشند . دوستان نزدیک یا افراد مورد اطمینان ندارند . این افراد در نخستین دیدارها معذب و ناراحت به نظر می رسند و از تماس چشمی دوری می کنند . در ابراز خشم خود حتی در واکنش به تحریک مستقیم مشکل دارند که در نتیجه این تاثیر را پدید می آورد که آنان فاقد هیجان هستند .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال شخصیت اسکیزوئید یعنی چه ؟

_ دوره کودکی یا نوجوانی مبتلایان به اختلال شخصیت اسکیزوئید ممکن است با انزوا ، روابط کم با همسالان و دستاوردهای پایین تر از انتظار در مدرسه مشخص شود . این کودکان یا نوجوانان به علت تفاوت با دیگران مورد اذیت و آزار همسالانشان قرار می گیرند که طبعا بر انزواطلبی آنان می افزاید .

 

رابطه ژنتیک بین این اختلال با اسکیزوفرنیا و اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ذکر شده است . مبتلایان به اختلال شخصیت اسکیزوئید می توانند بیماران خوبی برای درمان به شیوه روان درمانی باشند . تمایل آنان به درون گری با انتظارات روان درمانگر سازگار است . با برقراری اعتماد نسبت به پزشک ، ممکن است به تدریج و با هراس فراوان ، خیال پردازی ها ، دوستان تصوری و ترس از وابستگی ، حتی درباره ارتباط با درمانگر فرد را آشکار کنند . درمان دارویی با مقادیر جزیی از داروهای ضد روان پریشی ، ضدافسردگی و محرک های روانی در برخی بیماران موثر بوده است .

روانشناسی - اختلالات روانی - چه عواملی در ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید دارند ؟

 




:: موضوعات مرتبط: اختلال شخصیت اسکیزوئید یعنی چه ؟ , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: